Aanvullend onderwijs PO uit de schaduw
Een jaar geleden deelde ik onder de titel: “Huiswerkbegeleiding en bijles: noodzakelijk kwaad?” een artikel over de groeiende behoefte, ook in het PO aan schaduwonderwijs. Dat zijn bijlessen, huiswerkbegeleiding, toets- en examentraining, oefenen buiten schooltijd en extra ondersteuning bij speciale leerbehoeften. Onderwijsaanbod ter ondersteuning van het reguliere onderwijs. Nu heet het ‘Aanvullend Onderwijs’.
De omvang van deze vorm van onderwijs in het PO was echter
nog goeddeels buiten beeld. Nu zijn er de resultaten van een vervolgonderzoek*.
Daaruit blijkt dat in 2018-19 liefst een kwart van de leerlingen uit
groep 8 van het basisonderwijs een vorm van aanvullend onderwijs volgde,
waarvan de helft dit in betaalde vorm deed. De reden waarom zoveel kinderen
deze vorm van onderwijs volgen is mn gelegen in de naar de mening van de ouders
onvoldoende aansluiting van school op de individuele leerbehoeften van hun kind.
Laat hier nog eens het effect op los van het snel toenemend tekort aan leerkrachten;
van het groeiend aantal onbevoegden voor de groep en van de wens van ouders om
een zo hoog mogelijk schooladvies voor hun kind te creëren, dan is aanvullend
onderwijs misschien wel hard op weg om primair onderwijs te worden.
*SEO, aug 2019